Stigningen af Forstærket Virkelighed i E-Handels Oplevelser

I en verden hvor mere af købsprocessen bliver digital og online, er der kommet øget fokus på hvordan teknologier som Virtual Reality og Forstærket Virkelighed kan påvirke købsoplevelsen positivt.

Denne tendens har været støt stigende lige siden bilfabrikanter så effekten af deres configurators på deres hjemmesider, og i dag bliver teknologien især brugt i mere løsningsorienterede salg som køkkener og inventar, men også i forhold til simple småkøb som solbriller og tøj.

Forstærket virkelighed er en oplagt mulighed for at kunne simplificere digitale processer – lige fra når du bruger kameraet på din telefon til at scanne din legitimation til dit vulkan vegas login, til når du vil se hvordan din nye sofa ser ud i stuen. Og her kommer vi til at gennemgå det hele!

Visualisering af produktet

Inden vi kommer for godt i gang med de mange use cases til forstærket virkelighed, er det ofte en god idé at adskille to ord der ofte bruges i flæng, nemlig fuld Virtual Reality og Forstærket Virkelighed;

Virtual RealityForstærket Virkelighed
Kræver specialiseret udstyrKan bruges med eksisterende smartphones
Skaber en digital verden du kan interagere medLader digitale processer og enheder interagere med din fysiske verden
Dyrt at producere, og med minimal kommerciel funktionRelativt billigt at producere

Med forstærket virkelighed får du mulighed for at kunne få en forsmag på, hvordan produktet ser ud i virkeligheden. For at tage et eksempel fra før, betyder det at du med kameraet på din smartphone, kan “prøve ting på” før du køber dem. Det kan for eksempel være solbriller, tøj eller smykker, og dette er en glimrende funktion for købere, der ikke er helt sikre på hvordan produktet ser ud.

Det er dog ikke kun i småtings afdelingen man kan bruge forstærket virkelighed. Der er en klar tendens når det kommer til boliginteriør, hvor flere producenter og forhandlinger er begyndt at tilbyde AR teknologi, så du kan se hvordan møbler ser ud i stuen, eller om det nye køkken nu også godt nok skal være sort.

Færre returneringer

At kunderne får større mulighed for at kunne “teste” produktet derhjemme, og hurtigt kunne gå igennem forskellige stilarter, betyder også at virksomhederne kan opleve færre returneringer. Selvfølgelig er AR teknologien ikke perfekt, men den bliver hele tiden bedre – og jo mere præcis teknologien bliver, jo færre returneringer vil der sandsynligvis komme.

Dette kan også være med til at afhjælpe et stort problem blandt virksomhederne – nemlig at mange brands ser sig nødsaget til at have fysiske butikker, men oplever at de oftest bliver brugt som prøverum, hvorefter ordrerne kommer online. Det er ikke nødvendigvis så slemt så længe salget bliver i brandet, men det medfører dog stadig højere omkostninger.

Højere kundetilfredshed

I takt med at kunderne får en bedre idé om hvordan produktet passer til dem, betyder det også at kundetilfredsheden stiger. Selvom langt de fleste virksomheder tilbyder gratis returnering – selvom kunden måske ikke er berettiget til det – er det stadig til gene for både kunder og virksomheder.

Selvom kunderne typisk har forståelse for, at det ikke er virksomhedens skyld, kan det stadig lægge en dæmper på stemningen, når man er nødt til at køre i pendulfart mellem pakkeshops. Ved at benytte sig af AR teknologi får kunden bedre muligheder for at vurdere om varen nu også passer til dem, hvilket i sidste ende sparer virksomhederne penge – og kunderne tid.

Forstærket virkelighed i købsprocessen

Købsprocessen har ændret sig en del i løbet af de seneste år. Vi har alle en tendens til at lave mere research online hjemmefra, før vi beslutter os for at købe en vare – og det er ikke kun forbrugerne. Selv virksomheder handler på nettet i højere grad end nogensinde før, hvor 95% af virksomhederne fortæller at de handler online.

Og derfor er det også kun naturligt, at der bliver lagt mere vægt på den online købsproces. Helt konkret kan man forestille sig at en købsproces foregår sådan her;

Man skal bruge en ny kaffemaskine, og man begynder at søge på nettet;

  • Ny kaffemaskine              
  • Ny kaffemaskine med kværn
  • Ny kaffemaskine med kværn og timer

Hvor man for 20 år siden ville tage til den nærmeste hvidevareforretning for at lede efter en kaffemaskine, går man i stedet på nettet og laver sin research – og når du når til hvidevareforretningen (hvis du da ikke bare køber varen via nettet), ved du typisk allerede præcis hvilken model du gerne vil have.

Med forstærket virkelighed bygger virksomhederne videre på denne tendens, og danner i virkeligheden bro mellem din digitale research og den fysiske vare. Nu ved du præcis hvilken kaffemaskine du vil have – du ved den passer til dit behov, og ved at bruge forstærket virkelighed kan du se på din telefon hvordan den ser ud i dit køkken – og om den skal være sort eller i rustfri stål.

Alt dette er med til at gøre købsprocessen langt mere strømlinet, og give kunderne mest muligt fleksibilitet – og samtidig spare virksomhederne for tid og penge.


Categories:

Tags: