Kunstig Intelligens: Former Fremtiden for Videospil

Mange mener at kunstig intelligens kommer til at have en enorm indvirkning på måden vi spiller og nyder videospil på. Hvad enten det er casinospil som på Mr Bet, eller MMORPG’s, så har AI en enorm use case, og kan være med til at revolutionere gaming, og levere væsentligt bedre og mere indlevende spil end vi har været vant til.

Her kommer vi til at stille skarpt på lige præcis kunstig intelligens, og hvad udviklingen kan få af betydning for gaming – og om det er noget vi skal være nervøse for, eller om det overordnet set vil føre til spil af højere kvalitet.

(Meget) Bedre NPC’er

De fleste der har spillet et videospil med NPC’er, har nok mindst én gang råbt af den stakkels computerstyrede karakter, på den anden side af skærmen. Nogle gange opfører NPC’er sig bare ikke som vi gerne vil have dem til – primært fordi de er designet og programmeret af personer, der ikke kender os.

Med en kombination af kunstig intelligens og maskinlæring, kan spillene lære dine handlingsmønstre igennem spillet, og justere NPC’erne. Et eksempel på et spil hvor man allerede mærker denne effekt, er den meget populære “Fallout” franchise, og “Red Dead Redemption” spillene.

Kort fortalt; jo ondere du er, jo ondere vil NPC’erne være mod dig. Den væsentlige forskel er dog, at dette ikke skyldes kunstig intelligens, men at det er en decideret indbygget funktion i spillene. Det betyder, at der har siddet programmører, der har udviklet disse forskellige scenarier.

Med kunstig intelligens vil man kunne få denne fantastiske oplevelse, uden at det kræver en lige så stor indsats af spiludviklerne.

Tilpasning af historier på farten

I samme tangent finder vi muligheden for at udforske storylines, der ændrer sig undervejs. Igen er Fallout og Red Dead Redemption et godt eksempel på disse, men det grundlæggende problem er også det samme – de forskellige ændringer af historien er programmerede på forhånd, og lagt ind i spillene når du køber dem – hvilket har betydet ekstremt mange udviklingstimer.

Med kunstig intelligens kan der foretages ændringer i spillenes historie undervejs, hvilket betyder at det vil være væsentligt hurtigere for spiludviklerne at udvikle deres spil. Og det betyder så omvendt, at de får mulighed og ressourcer til at kunne levere endnu flere alternative storylines, så hvert spil kan give så unik en følelse som muligt.

Generering og ændring af maps

Kunstig intelligens kan, via en funktion der kaldes Procedural Generation, generere ting via forskellige inputs. I forhold til gaming, kan dette f.eks. være maps i spillet, der genereres i takt med at spillet spilles.

I teorien betyder dette, at man kan lave spil der aldrig ender, med uendeligt store maps. Dette er dog af mange grunde relativt upraktisk, og vil nok også ende med at være en smule kedeligt i længden. Princippet er imidlertid meget interessant, og man kan især forestille sig at det vil være relevant i f.eks. MMORPG’s.

Open World spil er meget krævende for spilproducenterne at lave, da det kræver ekstremt mange ressourcer at designe banerne ordentligt, og sørge for de rigtige effekter og mekanikker. Hvis kunstig intelligens kan overtage denne byrde, vil man kunne lave væsentligt større spilbaner, der giver spillerne meget mere frihed.

Det kan også være i forhold til mindre spil, med mere lukkede baner. Dette er særligt interessant når man ser på first-person shooters og horror-spil. Man kan nemt forestille sig et scenarie, hvor banen ændrer sig hver gang man dør – for på denne måde at holde spillerne på tæerne. Dette er selvfølgelig også muligt at gøre i dag, men har samme problemer som de to andre punkter ovenfor; nemlig at der manuelt skal genereres nye maps i spillet, inden det lanceres.

Og selv hvis spiludviklerne gav den gas, og lavede utallige ekstra maps – er der stadig et problem på brugerniveauet. Spillet risikerer nemlig at blive meget stort og tungt, hvilket mindsker antallet af spillere, der vil kunne trække dem.

Fremtidens Gaming med Kunstig Intelligens

Der er ingen tvivl om, at de ovenstående funktioner og narrativer er blandt de mest interessante når det kommer til gaming. Hvis disse ting implementeres, vil det komme til at resultere i en langt mere indlevende og fordybende gaming oplevelse – uden at det nødvendigvis medfører en større arbejdsbyrde for spiludviklerne.

Dette vil betyde at spillene kan lanceres hurtigere, og muligvis også at spillene endda vil blive billigere, grundet de færre udviklingstimer (men når man ser på spiludviklernes regnskaber, og jagt på profit, er dette nok i virkeligheden ikke så sandsynligt). Og det at du ikke behøver have “hele” spillet på din enhed, men at det i stedet kan generere sig selv undervejs, åbner op for at man kan have mere krævende spil, på lavere speccede enheder.

Dette vil også være praktisk i forhold til de virksomheder der tilbyder cloud gaming, der ligeledes er eksploderet i popularitet i løbet af de senere par år.


Categories:

Tags: